JAZZ Q - Talisman - CD

Kód: JQ2016
Neohodnoceno
299 Kč
Skladem

Album skupiny JAZZ Q s názvem Talisman nahrála kapela v roce 2015, vyšlo v únoru 2016. Přináší 12 novinkových skladeb v pestrém zvukovém a nástrojovém provedení. Nahrála parta Kratochvíl-Fišer-Faukner-Jeníček. Jazz Q založili v roce 1964 Martin Kratochvíl a Jiří Stivín, oba ovlivněni freejazzem a nejnovějšími proudy moderného jazzu. Do širšího povědomí veřejnosti se skupina dostala počátkem 70. let a to v zahraničí, kde její cesta začala úspěšným vystoupení na jazzovém festivalu ve finském Pori (1972). V té době už ale Jiří Stivín v kapele nehrál, skupina se naopak elektrifikovala a experimentovala ve vodách počínajícího modern-fusion.Kapelník a autor o jednotlivých skladbách napsal:

Detailní informace

Detailní popis produktu

Darmošlap je jediná věc na albu hraná živě od začétku do konce. Přidaný je jen synthezátor v „předělech“ sól a hammondky v mezihrách. Sóla zůstávají pevně svázaná se synchronně nahranou rytmikou, nejsou tedy nahrávána ve studiu dodatečně jak je tomu povětšinou u ostatních skladeb.
Stařešina je kompozice postavená v klidných úvodních A částech na ostinátní pianové figuře a standartní harmonii. B část s hysterickou kytarou a dvěma moogy stojí na tvrdém rytmu a mahavishnovské zmenšené harmonii. Část C pak v kytaře uklidňuje rozbouřené vody a uvádí do sól.
Tříčtvrteční Povětří je jednoduchá pseudo-dvanácka postavená na živé rytmice akcentované Zdeňkovou wah-wah kytarou (česky kvákadlem) a výborným Filipem i Přemkem.
Achilova pata stojí na jedenáctiosminovém riffu piana Fender a stabilní rytmice. Kytarový santanovský improvizovaný střed má jen odpíchnout ostinátní monotónní běh chorusů.
Lehkomyslník ve 3/4 pomalejším rytmu si vypůjčil úvodní riff z Miles Davisova All Blues, ale od té chvíle je to harmonicky neortodoxní kompozice. Je důsledně nediatonická, skládá se jen ze superpozic akordů, jejichž čitatelé i jmenovatelé nijak nesledují logickou skladbu. Na takové téma je dost obtížné sólovat. Má se číst čitatel, nebo kořen složeniny? Sóla tak vedou posluchače do náhlých zvratů a neočekávaných harmonických rezolucí.
Ortel je sice trochu složitější, ale stále diatonickou kompozicí bez velkých alterací. Do určité míry má vlastně bluesovou příchuť podporovanou jednoduchou a tvrdou rytmikou.
Návěj byla do poslední chvíle určena k vyřazení z alba, snad pro svojí trochu banální harmonii. Jen na naléhání Zdeňka, hrozícího odchodem z kapely v případě absence Návěje, našla svoji cestu zpátky na drážky desky. Má docela chytlavou melodii, která dlouho bydlí v hlavě a nedá se vypudit, lehké ostináto a křehká sóla.
Pelyněk stojí v úvodních chorusech na basovém ostinatu a moll a jen horní struktura harmonie se proměňuje. Střed je již harmonicky bohatší i rymicky akcentovanější.
Drobnolistý kvítek je samba v durových otevřených harmoniích, takřka dětsky naivní a hravá. Myslím, že vytváří krátký čas odpočinutí po Pelyňku a před těžší harmonií následující skladby.
Pán a rab je spolu s Lehkomyslníkem určité skladatelské novum v albu. Je skoro etudou v procvičování hraní v superponovaných harmoniích bez diatonické logiky. K odlehčení je tok superpozic přerušován vždy osmi takty smysluplné harmonie. Jak se s tím vypořádá tápající solista i ucho posluchačovo zakusíte brzy při poslechu CD.
Waltz pro tátu je moje vzpomínka na nedávno zemřelého tátu a hudbu jeho generace (nar. 1917). Mnozí namítnou, že se stylem na CD příliš nehodí, ale sorry, musí tam být
Talisman. Piano Steinway a samply smyčcového kvartetu bez rytmiky. Na mých starších albech většinou předznamenávala poslední skladba předešlého styl i zvuk dalšího. Dej Bůh, aby tomu i nadále tak bylo!

Doplňkové parametry

Kategorie: Jazz / Fusion / Funk / Soul
Přidáno: 23-february

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.

Nevyplňujte toto pole: